Retur og bytte

Bytte/retur

Selv etter at den nye EU-lovgivningen, holder vi på vårt løfte og tilbyr kunder rettferdig returrett.

Slik gjør du når du skal returnere varer:

• Send tilbake varen innen 14 dager.
• Varer som er brukt, kan ikke sendes tilbake (unntatt ved material- eller produksjonsfeil)
• Returner varen i originalemballasjen.
• Bruk det forhåndsbetalte returklistremerket og leverere pakken i en pakkebutik.
• Glem ikke å ta vare på returkollinummeret du får av innleveringsstedet til returen er fullført.
• Ikke legg ved en ny bestilling eller ønske om annen størrelse på returetiketten. Legg inn en ny bestilling på nettsiden vår www.bonprix.no eller ring kundeservicen vår. Slik unngår du unødvendig forsinkelse.
• Du kan alltid kontakte kundeservice hvis du har spørsmål på telefonnummer 21 05 57 30
• Returadresse: bonprix Handelsgesellschaft mbH c/o Direct House Oslo AS, Postboks 73, 0614 Oslo


Fraktkostnadene refunderes når en hel bestilling returneres. Vær oppmerksom på at det debiterers et returgebyr på 49,00 kroner dersom kun deler av bestillingen returneres.

Ved tvist henviser vi til Forbrukerrådet, vi følger alltid deres anbefalinger.
Loven om forbrukerkjøp, som ivaretar dine interesser som kunde, gjelder naturligvis også når du handler hos oss.
Dersom du ikke er fornøyd med håndteringen av en sak, kan du selv ta direkte kontakt med Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet
Skippergata 8
0152 Oslo

Angrerett

Som kunde har du alltid rett til å angre på kjøpet ditt. Det eneste du må gjøre, er å si i fra til oss innen 14 dager fra dagen du mottok varene dine. Etter at du har meddelt at du ønsker å returnere varene, har du 14 dager på deg til å sende oss varene.
Som kunde har du rett til å åpne emballasjen for å kontrollere at varen(e) fungerer slik den skal. Angreretten gjelder for alle kjøp via internett eller katalog. Som kunde er det ditt ansvar å sjekke bestillingen din. Varen må returneres i uendret tilstand. Når du benytter deg av angreretten, er det du som kunde som skal betale fraktkostnadene for retur av varer. Eksempel: Dersom du bruker returetiketten til å sende tilbake en del av bestillingen, er det du som må betale fraktkostnadene på 49,00,- kr uavhengig av pakkens størrelse eller vekt. Ved bytte eller retur, er det du som kunde som er ansvarlig for transportrisikoen. Ta alltid vare på følgeseddelen til returen er avklart, for der finner du returkollinummeret ditt. Dette nummeret brukes alltid til eventuelle klager på posten. Alle pakker som forlater bonprix, er forsikret. For mer information, ring 21 05 57 30.
Du kan finne angrerettskjemaet på Forbrukerrådets hjemmeside eller her:

Angrerettskjema

Dersom du ønsker å benytte deg av angreretten din, vennligst fyll ut dette skjemaet og send det til oss på:
bonprix, c/o Direct House Oslo AS, Postboks 73, 0614 Oslo eller per e-post: service@bonprix.no


Tilbakebetaling

Når vi får tilbake varene og ser at de ikke er skadet, betaler vi tilbake beløpet du betalte og gebyrer dersom hele bestillingen returneres. Avhengig av betalingsmåten du velger, vil tilbakebetaling finne sted på ulike måter. Dersom du har betalt med faktura, må du trekke fra prisen for den returnerte varen og legge til fraktgebyret på 49,- kroner. Dersom du betalte med kort, tilbakebetales summen automatisk til kortet du brukte til å betale for bestillingen.
Dersom varen/varene er brukt mer enn det som anses som nødvendig for å finne ut om varens egenskaper og funksjon er tilfredsstillende, vil vi trekke fra et beløp på tilbakebetalingen, for estimert tap av verdi.


Klager og forbrukerbeskyttelse

Dersom du mottar feil vare eller en vare med feil, kan du kontakte kunderservice på 21 05 57 30 for retur eller klager.

Loven om forbrukerkjøp/Forbrukerrådet gir deg alltid rett til å klage på varer innen tre år fra dagen du mottok varene, forutsatt at du informerer bonprix om feilen innen rimelig tid etter at du har oppdaget det. Klager som er registrert innen to måneder etter å ha oppdaget feilen, anses alltid å ha blitt sendt innen rimelig tid.
Dersom varene dine blir registrert som defekte, vil bonprix tilbakebetale hele kjøpsbeløpet samt fraktkostnadene. For at en vare skal godtas som defekt, må feilen ha skjedd før salget ble gjennomført. Dersom du klager på et produkt med feil innen seks måneder etter salgsdatoen, anses feilen oppstått før kjøpsdatoen, med mindre noe annet kan motbevises av bonprix. Dersom klagen sendes inn mer enn seks måneder etter salgsdatoen, må du kunne dokumentere at feilen oppsto før salgsdatoen.
Ved tvist henviser vi til Forbrukerrådet, vi følger alltid deres anbefalinger.
Loven om forbrukerkjøp, som ivaretar dine interesser som kunde, gjelder naturligvis også når du handler hos oss.
Dersom du ikke er fornøyd med håndteringen av en sak, kan du selv ta direkte kontakt med Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet
Skippergata 8
0152 Oslo
https://www.forbrukerradet.no/

Europakommisjonen har også opprettet en egen plattform på nett for tvisteløsninger og klager. Du finner lenken til siden her.
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage


Vanlige spørsmål om retur

Jeg har ikke pakkseddelen lenger
Jeg har ikke returetiketten lenger